Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit. Toen ik zes jaar was, gingen mijn ouders scheiden, een gebeurtenis die impact zou gaan hebben op mijn hele leven. Hieronder wil ik graag vertellen welke impact de scheiding had en hoe Jezus daarna mijn leven heeft veranderd.

Kort na de scheiding kwamen we in een blijf-van-mijn-lijf huis voor vrouwen en kinderen terecht. Hier begon ook het pesten op school en in dat huis. Ik was altijd de jongste van de klas en door deze bijzondere situatie (in die tijd nog wel) was ik al snel het bokje. Op een bepaald moment moest mijn moeder worden opgenomen en werden mijn twee zusjes en ik in verschillende pleeggezinnen geplaatst. Dit duurde al met al ongeveer vier jaar. In die tussentijd was mijn moeder tot bekering gekomen en ging naar een evangeliegemeente.

Toen we weer thuis kwamen (dat ging niet zonder slag of stoot) waren mijn oudste zusje en ik wildvreemden van elkaar geworden. Ik belandde ook zo?n beetje in de pubertijd en begon rebels te worden tegen alles wat maar met samenleven te maken had. Ik trok mij vaak terug op mijn kamer en werd depressief. Ik heb vaak gedacht aan zelfmoord, maar heb het nooit kunnen uitvoeren omdat ik ergens ook wel een Godsbesef had.

Nadat ik van de Mavo kwam, kon ik kiezen tussen thuis blijven en naar de Horecavakschool of uit huis gaan en naar een Bijbelschool gaan. Ik koos voor dat laatste, omdat ik het thuis wel gezien had. Op de bijbelschool hoorde ik vaak over bekering en hoe je met God kunt leven. Ik dacht echter dat het wel goed zat, omdat ik in een evangelisch gezin was opgegroeid. Na dit jaar op de Bijbelschool ben ik weer teruggegaan naar Het Gooi, waar ik opgegroeid ben. Omdat het thuis nu helemaal onhoudbaar was geworden (mijn zusje inmiddels uit huis geplaatst en mijn jongste zusje begon aan de pubertijd) ben ik in een zusterflat gaan wonen van het verpleeghuis waar ik werkte en waar ik ook mijn vrouw ontmoet heb.

Binnen een half jaar woonden we samen en leefde ik zoals velen van die leeftijd. In deze periode zaten we vrijwel elke dag in de kroeg en dikwijls had ik aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over. Ook thuis dronken we veel. Ik was hard op weg om een alcoholist te worden, was al verslaafd aan roken en aan de televisie. Ik was gebonden in zonden en wilde eruit. Dat kon ik niet. Ik werd opnieuw depressief. Uiteindelijk vluchtte ik met mijn vrouw naar de provincie Groningen. Ik was werkeloos en kreeg omdat ik nog onder het JWG plan paste een opleiding aangeboden. Hier leek het weer wat beter te gaan. Ik begon mij te richten op mijn opleiding en later op mijn werk. Op het werk werd de mogelijkheid geboden om over te werken. In het begin deed ik dat alleen maar op koopavonden, maar het uiteindelijke resultaat was dat ik ?s-morgens om 8:00 begon en doorwerkte tot ?s-avonds 22:00 uur van maandag tot en met zaterdag. Naast de depressie die ik hierdoor weg wilde drukken, werd ik ook nog oververmoeid. Bovendien begon zich een patroon uit mijn jeugd te herhalen. Ons gezin (ik had inmiddels een kind gekregen) begon uit elkaar te vallen. Een redmiddel leek ons om te gaan trouwen. In 1998 trouwden we dan ook, maar het veranderde niets aan onze situatie. Een jaar later hadden we de scheidingspapieren in huis.

Zo ver kwam het echter niet. Op een koopavond in de stad Groningen kreeg ik een keer een folder van Evangeliegemeente De Deur in mijn handen gedrukt. Ik bekeek het en vond het wel interessant en wat mij erg opviel die avond was dat ze ook mensen aanspraken. Op dat moment deed ik echter niets met de folder, behalve in mijn jaszak stoppen. Toen ik voor de zoveelste keer ?s-avonds aan het werk was, vroeg een collega en passant wie er in het scheppingsverhaal geloofde. Dat geloofde ik wel, maar op de een of andere manier kon ik niet vertellen waarom. Een andere collega geloofde ook in het scheppingsverhaal en begon enthousiast te vertellen hoe hij de Schepper zelf had leren kennen door Zijn Zoon Jezus. Zijn verhaal raakte mij en ik wist dat ik al de kennis die ik had over de Bijbel nooit zou kunnen toepassen als ik de Auteur van de Bijbel niet zou leren kennen. Ik twijfelde op dat moment over het bestaan van God, omdat ik Hem nooit had ervaren in mijn leven. De collega vertelde die avond ook hoe je Jezus kunt leren kennen en dat je vergeven moet worden van je zonden. Ik wist dat ik in zonde leefde en dat ik vergeving nodig had. Die avond op weg naar huis, begon ik te twijfelen. In mijn twijfel vroeg ik aan God om een bevestiging van Zijn bestaan door mij naar een kerk te brengen, waar Zijn Woord geleefd werd. Daar kwam ik binnen 14 dagen. In de dienst die ik bezocht kwam ik tot bekering. Ik begon direct te merken dat de depressie die ik jaren gehad had verdween. Er kwam rust in mijn leven. Omdat ik zichtbaar begon te veranderen, werd mijn vrouw op den duur nieuwsgierig. Na ongeveer anderhalve maand ging ze met mij mee naar de kerk en kwam ook zij tot bekering. Nu, als ik er op terugkijk, kan ik niet anders zeggen dan dat mijn leven veranderd is door wat Jezus heeft gedaan. Ook voor jou is het mogelijk om Jezus te leren kennen. Het grootste wonder is dat mijn vrouw en ik nog steeds bij elkaar zijn en elke dag meer van elkaar kunnen houden. Iets dat voor onze bekering onmogelijk was geworden.